aktualności aktualności Grudzień 7, 2015

5 kluczowych kompetencji, które zwiększą Twoją wartość na rynku pracy.

5 kluczowych kompetencji, które zwiększą Twoją wartość na rynku pracy.

 

Specjaliści z dziedziny HR i rekruterzy już od dawna biją na alarm. Kandydatom do pracy brakuje kluczowych kompetencji miękkich, niezwykle istotnych zarówno podczas rozmowy rekrutacyjnej jak i w wykonywaniu przyszłych obowiązków (i to na większości stanowisk). Istnieje wiele obszarów kompetencyjnych, nieodzownych do osiągania sukcesów zawodowych. Jednak doświadczenie w pracy ze studentami podpowiada nam, w które warto zainwestować na początku swojej kariery zawodowej. Sprawdź zatem, jakie kompetencje miękkie zwiększą Twoją wartość na rynku pracy.

 

Kompetencje miękkie, co to takiego?

 

Kompetencje miękkie to cechy psycho-społeczne, które wiążą się ze sposobem bycia, wykonywania pracy czy podejścia do zadań. Stanowią one pewien indywidualny kapitał każdego człowieka, który przysposabia go do podejmowania codziennych kontaktów i działań w społeczeństwie. Są rozwijane w procesie samorozwoju, ich poziom wzrasta wraz z doświadczeniem i świadomym ich doskonaleniem. Najlepszym sposobem na ich podnoszenie jest udział w szkoleniach i warsztatach, które pozwolą zdiagnozować poziom poszczególnych kompetencji, pomogą je podszlifować, ale przede wszystkim dają wskazówki jak rozwijać je dalej, na własną rękę.

 

Dlaczego warto?

 

Wyobraź sobie pięciu absolwentów finansów i rachunkowości, poszukujących pracy.  Jeśli przykładali się do studiowania – ich wiedza będzie plasowała się na podobnym poziomie. Którego zatem wybierze pracodawca? Odpowiedź jest prosta: tego, który wykaże się najwyższym poziomem pożądanych kompetencji miękkich.

 

O ile w kompetencje twarde przy odpowiednim poziomie wiedzy bazowej kandydata, pracodawca z łatwością może zainwestować, o tyle znacznie trudniej jest mu rozwinąć kompetencje miękkie swoich pracowników. Które z kompetencji miękkich mogą mieć kluczowe znaczenie w rozwoju Twojej kariery?

 

Kreatywność – co to właściwie jest?

Niemalże w każdym CV kandydaci chwalą się kreatywnością. Doświadczenie rekruterskie podpowiada mi jednak, że kandydaci rzadko potrafią chociażby wyjaśnić, co przez tę cechęrozumieją, jak ją wykształcili i w czym się ona przejawia. A kreatywność to nie tylko przydatny pijarowcom talent to przedsiębrania niebanalnych pomysłów, ale też zdolność lateralnego, nieszablonowego myślenia, wychodzenia poza schematy. Ta cechajest niezwykle istotna przy wykonywaniu każdej pracy, wymagającej wymyślania, ulepszania czy przekształcania produktów, działań, procedur itd. Umiejętność rozbieżnego myślenia pomaga też w sprawnym rozwiązywaniu niecodziennych kryzysów i problemów, a także przyjmowaniu nowych perspektyw i punktów widzenia.

Kompetencje komunikacyjne

Popularna „komunikatywność” to nie tylko zdolność porozumiewania się z innymi, czy też sprawnego i klarownego ujmowania swoich myśli. Na dobre komunikowanie składa się wiele czynników, takich jak dbanie o spójność tego, co mówią usta i tego, co mówi ciało, znajomość konwencji komunikacyjnych, kultura słowa, wygląd. Słowem: aby dobrze się komunikować, musisz najpierw zrozumieć, że wszystko wokół Ciebie jest komunikowaniem. Dlaczego to takie ważne? Dzięki spójnej komunikacji łatwiej będzie Ci przedstawić się jako osoba szczera i wiarygodna, przekonać do siebie najpierw rekrutera, a potem współpracowników, klientów i partnerów.

Autoprezentacja/Świadomośćosobistej marki

Od kompetencji komunikacyjnych trzeba zrobić jeszcze krok dalej, w stronę świadomego kształtowania osobistej marki. Pracownik, który rozwija swoje mocne strony, pracuje nad przekuwaniem wad w obszary do rozwoju, wie, co chce osiągnąć i jak się zaprezentować jest w wielu branżach na wagę złota. Nic tak nie zniechęca rekrutera jak nieumiejętność określenia przyświecającego swoim działaniom celu, a odpowiedź „każdej” na pytanie o to to jakiej pracy szukasz może Ci przysporzyć naprawdę wielu, minusowych „punktów” podczas rozmowy. Skoro nie wiesz co chcesz robić, jak możesz robić to efektywnie?

Asertywność

Umiejętność rzeczowej obrony swojego stanowiska i swoich praw, jasne wyrażanie swoich emocji i określanie granic pomaga w kształtowaniu pozytywnych relacji zarówno z pracodawcą jak i z współpracownikami. Budowanie relacji opartych na asertywności pozwala na długotrwałą, satysfakcjonującą współpracę i przyczynia się do utrzymania wysokiego poziomu motywacji do pracy. To, że potrafisz bronić swoich osobistych racji zapewni przełożonego o tym, że efektywnie będziesz reprezentował firmę w kontaktach z innymi, dbając zarówno o interes firmy, jak i budowanie dobrej relacji z partnerami.

Radzenie sobie ze stresem

Dziś niemalże każdy zawód wymaga sprawnego radzenia sobie w sytuacjach stresowych, czy to w kontaktach z partnerami, odpowiedzialności za kapitał firmy czy też w codziennych kontaktach z szefem i zespołem. Kiedy zrozumiesz, co dzieje się w Twoim organizmie kiedy napięcie wzrasta, łatwiej przyjdzie Ci wypracowanie swoich własnych zasad, które pozwolą z jednej strony zachować spokój w obliczu wyzwań, z drugiej zaś – po pracy zrelaksować się i nabrać sił do działania.  W przeciwnym razie, trudno będzie zachować Ci wysoką motywację do pracy, a co więcej – będziesz mniej efektywny w wykonywaniu części swoich obowiązków.

 

Przekonany? Do dzieła!

 

Sposobów na podniesienie poziomu kluczowych kompetencji miękkich jest naprawdę wiele. To, co najważniejsze, gdy zaczynasz działać to konsekwencja. Na początek obserwuj swoje zachowania w różnych sytuacjach – podczas wykonywania rożnych zadań, kontaktów z ludźmi, w stresie. Taka autoobserwacja pomoże Ci ocenić swoje kompetencje.

 

Świetnym sposobemna rozwój kluczowych kompetencji miękkich są też warsztaty i konsultacje, prowadzone bezpłatnie w ramach programu Kariera na start. Takie zajęcia przyczynią się nie tylko do zdiagnozowania poziomu Twoich kompetencji i określenia tych, nad którymi musisz jeszcze popracować, ale też dadzą Ci wskazówki, jak to robić. W grudniu, w porozumieniu z organizacjami studenckimi BEST Gliwice oraz AEGEE-Gliwice zorganizowaliśmy cykle warsztatów na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, na które serdecznie zapraszamy. A już po świętach przenosimy się z warsztatami do Katowic!

 

Więcej informacji o warsztatach: http://karieranastart.pl/warsztaty/

 

Justyna Iwaniszczuk,

Specjalista ds. promocji programu Kariera na start

ZBLIŻAJĄCE SIĘ

WYDARZENIA

Marzec 6

Zostań agentem! Gra miejska

Dowiedz się więcej
Marzec 7-8

Rekrutacja

Dowiedz się więcej
Marzec 23-25

BEST Career Day

Dowiedz się więcej